Ajánlások
2018 májusában Grencsó István meghívott, hogy részt vegyek egy projektben a Kollektívával, mely egy kitűnő zenészekből álló kvintet. Ez volt az első közvetlen találkozásom István szép, energetikus zenéjével és hihetetlen munkájával mint multi-instrumentalista. 2019-ben ismét találkoztunk, és tervezzük, hogy folytassuk a közreműködésünket a jövőben is. És ennek megvan az oka: a kreatív kapcsolatunk talán abból ered, hogy mindketten tiszteljük Rahsaan Roland Kirk zenéjét. De innen gyorsan tovább építkeztünk: tapasztaltam, hogy István komoly tudással rendelkezik az amerikai és európai free jazz terén, melyet arra használ fel, hogy saját egyedi kompozíciókat és egy személyes improvizatív technikát dolgozzon ki. Grencsó István esetében mind a zeneszerzése, mind a játéka messze meghaladja az üres technikát és átnyúl egy mélyebb területre, melyet művészetnek hívnak.
Fordítás: Kruchió Benedek
Ken Vandermark
Számomra az ötödik Adyton Szabadzene Műhely volt az első, amin részt vettem. Az élmény megerősítette bennem azt, hogy a szabad improvizáció lényegében kreatív társulás: csak azokkal tudunk szabadon improvizálni, akik hajlandók velünk kreatív kapcsolatba lépni. A kérdés az volt: hogy tudja a műhely áthidalni a különböző látásmódokat és a különböző szintű zenei felkészültséget, előadási és fellépési gyakorlatot oly módon, ami lehetővé teszi mindenki számára a részvételt és kifejleszti az érzékünket arra, hogy milyen lehetőségek vannak a szabad improvizációban és az mit hozhat ki belőlünk. (És amíg ezen vagyunk, mindjárt hozzunk is létre zenét!) Félretéve a fordításból eredő eseti nehézségeket, amik átlengték az együttműködésünket, megfigyeltem, hogy mindvégig vissza-vissza térek azokhoz a kulcsfontosságú instrukciókhoz, amiket kaptam az évek során (a sok tanáromtól, bárkitől, bármikor). A legbonyolultabb technikát megkövetelő előadástól kezdve az alapvető emberi kapcsolatokig mindenhez ez kell: hozd a szíved és a füled. Legyél kész a szívből jövő játékra és figyelj mindenkire. A zene mindig a levegőben van, és nekünk szabadságunkban áll, hogy megragadjuk, amíg tudjuk, olyan módon, ami segít bennünket annak megtapasztalásában, hogy a zene örök - velünk és nélkülünk is.
A szívünkben van, hogy érezzük a zene jelenvalóságát, és a fülünkön keresztül osztjuk meg egymással. Nagyon sokféle zene keletkezhet anélkül, hogy helyesen figyelnénk egymásra és jól hallanánk egymást. De nem lehet együtt szabadon improvizálni anélkül az elkötelezettség nélkül, hogy olyan mélyen figyeljünk egymásra, amilyen mélyen csak tudunk. Úgy is mondhatnánk, ez egy spirituális tevékenység.
Úgy gondolom, hogy óriási volt az együttlét mindenki számára. Az a tudat, hogy négy napig együtt leszünk, elősegítette, hogy nyitottak legyünk különböző dolgok kipróbálására és lássuk, mi az, ami működik, és miként. Tudtuk, hogy szabadon tehetünk fel kérdéseket, és gondolatokat, ötleteket cserélhetünk.
Fordította: Anna Werner
Lewis Jordan
Lenyűgözőnek találom a légkört, különösképpen pedig a témavezetők / alkotásvezetők hozzáállását, akik közös nevezőre tudnak emelni eltérő korú, nemű, különböző zene-, és életfelfogású, más-más világlátású és eltérő érdeklődésű embereket.
És akkor a Duna közelségéről még nem is beszéltem! - uff
Szemző Tibor
Vannak szellemi törekvések, amelyek erős ellenszélben igyekeznek teret nyerni
maguknak. Szabados György 2011. óta nincs közöttünk, de eszmeisége és zenéje dacol
az idő múlásával: egykori zenésztársai, barátai, tisztelői létrehozták az életművét
gondozó honlapot, lakóhelyén, Nagymaroson 2015-ben elindították az Adyton Szabad
Zene Műhelyt és Alkotó Együttlétet, és 2015. óta, immár az Adyton Művészeti Alapítvány
égisze alatt, Adyton-karácsony névvel közös ünnepi zenéléseket szerveznek
Budapesten. Maroknyi, de elkötelezett csapat ez, visszatérő arcokkal, a zenélésben
önkifejezési lehetőséget és örömforrást kereső személyiségekkel. Különböző hátterű,
képzettségű és foglalkozású énekesek, fúvósok, gitárosok, bőgősök, billentyűsök,
ütőhangszeresek kapcsolódnak a Grencsó István irányításával működő körhöz.
Szabados tanítása szerint az ember születésétől magában hordozza a tiszta zeneiséget,
amire struktúraszerűen rakódnak rá különböző kulturális élmények, tapasztalások. A cél
a környezet manipulatív hatásainak lehántása, a legbenső érzések, gesztusok
felmutatása. A szabad zenélés olyan gyakorlat, amely a készen kapott formulákkal, a
mechanikus reprodukálásra épülő megnyilatkozásokkal szemben a nyitottság, a
természetesség és a spontaneitás kútfőiből meríti alkotó energiáit.
Turi Gábor
Örömmel látom, hogy megújulni és újra indulni készül az Adyton honlap. Külön örülök, hogy ezzel egy hagyományos felületen is elérhetőek lesznek a közösség hírei, történései, archív dokumentumai (nem mindenki szereti a fészbúkot).
Nagyon jó ötletnek tartom a honlap főoldala (adyton.hu) által sugallt szerkezeti megoldást, amely szerint az Adyton Művészeti Alapítvány oldalát körül öleli Szabados György és Grencsó István honlapja. Hiszen az egész igyekezet Szabados szellemi örökségének ápolásáról, az egykori útmutatás jelen-idejű alkalmazásáról szól. Ezt a munkát pedig sok segítővel, baráttal, zenésztárssal támogatva Grencsó viszi a vállán. Töretlen kitartással, tántoríthatatlanul.
Reménykedem, hogy a jó szándékok erősítik majd egymást és összeadódnak. Ez egyik záloga a sikernek.
Kívánok az alkotó kollektívának jó egészséget, az olvasó közönségnek pedig sok örömöt!
Barátsággal: Bognár FerencBognár Ferenc
- A szabadság az önként vállalt korlátozás természetes következménye. A mag pusztulása a növény születése.
Dukay Barnabás